"Statistisch analfabetisme in de journalistiek"
In een uitzending van radioprogramma Bijlage op RTV N-H legt politicoloog Armèn Hakhverdian goed uit wat er misgaat in het nieuws rond peilingen in verkiezingstijd. Nee, politicologen hebben geen bezwaar tegen peilingen op zich, ze gebruiken zelf ook graag enquêtes voor hun onderzoek. En nee, dat niet alle peilingen exact dezelfde zetelaantallen geven is ook niet zo'n punt. Elke peiler gebruikt nu eenmaal een andere methode en peilt een andere groep mensen. Zolang je maar naar meerdere peilingen kijkt, de uitslagen combineert en daaruit distilleert wat in grote lijnen de trends zijn, heb je er best iets aan.
Waar het aan schort is vooral goede berichtgeving. Armèn Hakhverdian:
"Er heerst echt een statistisch analfabetisme in de Nederlandse journalistiek. De manier waarop omgegaan wordt met peilingen, de manier waarop die geïnterpreteerd worden en de manier waarop die worden weergegeven is schokkend slecht in Nederland."
Hakhverdian vindt het ook helemaal niet zo'n probleem wanneer peilngen er iets naast zitten. Wel erg is het wanneer peilers de gegevens mooier voordoen dan ze zijn en wanneer journalisten persberichten een-op-een overnemen in plaats van ze te duiden. Hij wijst bijvoorbeeld op de verkiezingen van 2010, waarin de peilingen ruime winst voor de VVD aangaven, terwijl het op de dag zelf een nek-aan-nek-race tussen de VVD en de PvdA werd. Hadden meer kiezers geweten dat de strijd nog zo open lag, dan had dat mogelijk tot een andere keuze geleid.
Datzelfde voorbeeld wordt ook genoemd in de wetenschapsbijlage van de Volkskrant. Dat is niet verwonderlijk, want daar wordt onder meer het bandwagon-effect besproken, de neiging van mensen om voor de winnaar te kiezen. En daar deed Armèn Hakhverdian samen met policitoloog Tom van der Meer onderzoek naar (zie eerder UvA laat zien: zo peil je iemand de hemel in!).
Maurice de Hond en hoogleraar kiezersonderzoek Joop van Holsteyn plaatsen kanttekeningen bij dat onderzoek, dat tot de conclusie kwam dat meer dan de peilingen zelf vooral de berichtgeving over peilingen van invloed is op stemgedrag. Hun kritiek lijkt zich echter meer te richten op de vraag in hoeveer de onderzoeksresultaten direct vertaalbaar zijn naar de praktijk, dan dat ze het hele effect ontkennen.
Zo wijst Will Tiemeijer, auteur van Wat 93,7 procent van de Nederlanders moet weten over opiniepeilingen, erop dat kiezers naast positieve ook negatieve berichten over partijen ontvangen, die het effect juist weer dempen. En ook dat klopt natuurlijk, al kun je je dan nog steeds afvragen in hoeverre peilingen bepalen over welke partijen in de media positief of negatief bericht wordt.
Dat de peilingen grote invloed hebben, onderschrijven Tiemeijer en Van Holsteyn dan ook wel degelijk. Een kwart van de kiezers maakt een strategische keuze, zo blijkt uit onderzoek dat de laatste samen met Galen Irwin uitvoerde. En voor strategische stemmers is nieuws over peilingen essentieel. Want wat moet je, als je geen idee hebt hoe de machtsverhoudingen liggen? Het is dan ook schadelijk, aldus Tiemeijer, wanneer al vroeg in de verkiezingsperiode winnaars en verliezers worden aangewezen. Wat precies is wat momenteel weer gebeurt, niet alleen op basis van peilingen, maar ook direct na tv-debatten.
Waar peilers al vaak kritiek krijgen op de manier waarop ze hun onderzoek doen, omdat niet zeker is of ze zo wel de hele bevolking meewegen, geldt dat natuurlijk veel en veel sterker voor de nu opeens opduikende 'uitslagen' na debatten. Er mogen dan duizenden kijkers op het tweede scherm van RTL hebben meegestemd over het lijsttrekkersdebat, niemand weet hoe die groep is samengesteld. "Die kennis is essentieel", aldus de Volkskrant, "want elke statisticus weet: een goede steekproef onder 300 mensen is meer waard dan een slechte steekproef onder 30.000 mensen". Dat tweedeschermuitslagen in de media als meer dan grappige weetjes worden overgenomen, is dan ook absurd. Elke opiniepeiling in Nederland is vele malen betrouwbaarder dan welke online-poll dan ook. Als je maar "common sense gebruikt", om nog eens Armèn Hakhverdian aan te halen.
Zie ook:
SP verdubbelt, Roemer heeft spijt. Terecht?
Wantrouw niet statistiek en peiling, wantrouw de conclusies
Hoe een journalist soms meer kwaad dan goed doet, of héél misschien voorkomt
UvA laat zien: zo peil je iemand de hemel in!
Welke effecten zou een kiesdrempel hebben?
Gemiddeld een zetel ernaast, wat scheelt het?
Reacties
Zou de volkskrant niet bedoelen “een goede steekproef ván 300 mensen is meer waard dan een slechte steekproef ván 30.000 mensen”? Ik vraag me een beetje af of er mensen zien die voor peilingen een steekproef uit een totaal van 300 mensen trekken, bovendien zouden de cijfers dan meer kloppen met de voorbeelden, denk ik.
@Gyurka: Je hebt gelijk, ik had er zelfs overheen gelezen. Er heeft vast iemand zitten inkorten om het toegestane aantal woorden niet te overschrijden ;-)
Een betere formulering zou zijn:
Een peiling uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 300 mensen is meer waard dan een peiling uitgevoerd onder een niet-representatieve steekproef van 30.000 mensen.
Reageer
Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.
Over Peilloos
Peilloos op Twitter: twitter/peilloos
Recent gepeild
TN 11-9 |
DS 11-9 |
MdH 11-9 |
PB 11-9 |
||
VVD | 35* | 35* | 36* | 37* | |
PvdA | 34 | 34 | 36* | 36 | |
PVV | 17 | 17 | 18 | 17 | |
CDA | 12 | 12 | 12 | 13 | |
SP | 21 | 22 | 20 | 21 | |
D66 | 13 | 11 | 11 | 10 | |
GL | 4 | 4 | 4 | 4 | |
CU | 6 | 7 | 5 | 5 | |
SGP | 2 | 3 | 3 | 2 | |
PvdD | 2 | 2 | 3 | 3 | |
50+ | 4 | 3 | 2 | 2 | |
* grootste partij | |||||
TN = TNS NIPO MdH = Maurice de Hond/Peil.nl PB = Politieke Barometer/Ipsos Synovate DS = De Stemming |
Laatste reacties
Marleen Zachte: Uiteraard kun je nooit voorzien hoe een kiesdrempel mensen anders zal doen stemmen. Maar om daarmee v… (Hoe Heleen Mees en Mathijs B…)
Paul: Dank je voor je reactie! Idd was ik in de war…sorry! Ik denk dat je het toch niet helder ziet omdat j… (Hoe Heleen Mees en Mathijs B…)
Marleen Zachte: @Paul: Heus, dit stuk had gisteren direct bij plaatsing deze titel. Ik heb het zelf geplaatst. Mogeli… (Hoe Heleen Mees en Mathijs B…)
Peiltje naar links
Elders over peilingen
Goede uitleg in het Reformatorisch Dagblad over hoe de verkiezingen zomaar anders kunnen lopen dan de peilingen voorspellen: Verkiezingen zijn spannend ondanks peilingen
11 september 2012
Neem peilingen serieus, dus overschat ze niet door Tom Louwerse en Janinne van de Maat.
"Trends op langere termijn zouden meer serieuze aandacht verdienen in de berichtgeving over peilingen. De bredere patronen zijn vele malen informatiever dan wekelijkse verschuivingen. Aan deze informatie hebben kiezers meer dan aan de dagkoersen die ze nu vaak voorgeschoteld krijgen."
Oorspronkelijk verschenen in NRC Next
Jelke Bethlehem van het Centraal Bureau voor Statistiek over de Checklist voor opiniepeilingen:
"Veel van de opiniepeilingen in Nederland zou ik quick en dirty willen noemen. Ze worden snel uitgevoerd, maar ze leveren niet allemaal even betrouwbare uitkomsten op" Terugluisteren
Avondspits met Joost Eerdmans over de stelling: "Elke dag een nieuwe peling is echt overdreven"
Met politicoloog Armèn Hakhverdian en peiler Peter Kanne - 3 september 2012, terugluisteren
meer Peiltje naar links
Recent op Peilloos
Peilingen in de VS - scientific gobbledygook?
Hoe Heleen Mees en Mathijs Bouman stiekem alsnog de SP aan de macht willen helpen
Slotpeilingen en exit poll versus verkiezingsuitslag - verschil 6 tot 24 zetels
Coalities op basis van exit poll - niks automatisch VVD+PvdA
(On)mogelijke coalities op basis van de slotpeilingen
Peilingwijzer 11 september 2012 - laatste peilingen voor de verkiezingen
Peiling Politieke Barometer 11 september 2012 - NRC wil per se winnaar aanwijzen
Peiling Maurice de Hond 11 september 2012 - vrijwel gelijk aan gisteren: VVD en PvdA aan kop
Peiling TNS NIPO 11 september 2012 - morgen nek-aan-nek-race tussen VVD en PvdA
Vergeet bij peilingen vooral de confirmation bias niet. We zijn geneigd om informatie te duiden in lijn met onze eigen mening. Gaat een partij omhoog in de peilingen? Dan worden er “feiten” gezocht die deze stijging ondersteunen en verklaren. De kiezer wil de beoogde coalitie niet of juist wel. De stijgende partij heeft een goede campagne, de standpunten vertolken de mening van het volk of de stropdas van de lijsttrekker is erg mooi. Dit levert een selffulfilling prophecy op. Aangemoedigd door al deze mooie verklaringen gaan kiezers opeens nieuwe positieve aspecten aan een partij “herkennen”. De publieke opinie wordt daardoor in grote mate beïnvloed en dat heeft weer effect op de uitslag van de peilingen. Politici en media reageren daar weer op en het cirkeltje is rond.